فرودگاه امام آشنایی با فرودگاه امام خمینی
طی چند سال گذشته فرودگاه بین المللی امام به عنوان یک شاهراه اصلی شناخته شده است که پروازهای بین المللی ایران از طریق این فرودگاه صورت می گیرد. اگر بخواهیم آدرس دقیق این فرودگاه را برای شما شرح دهیم به این صورت است که در ۳۰ کیلومتری شهر تهران و در بزرگراه تهران- قم واقع شده است، هم اکنون نیز بیشتر از ۴۰ شرکت هواپیمایی در فرودگاه امام خمینی فعالیت می کنند. آمار پروازها در هفته بیش از ۷۰۰ پرواز به ۳۰ مقصد گزارش شده است.
شرکت های هواپیمایی
حدود ۴۰ شرکت هواپیمایی معتبر در فرودگاه بین المللی ایران مشغول به کار هستند. برای نمونه از ایرلاین های معتبر خارجی می توان به ایرفرانس، هواپیمایی امارات، فلایدبی، لوفت هانزا، قطر ایرویز، تای ایرویز، ترکیش ایرلاینز اشاره کرد و ایرلاین های داخلی مثل ایران ایر، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی ماهان، کیش ایر، هواپیمایی آسمان و هواپیمایی کاسپین را نام برد که دارای پروازهایی منظم در این فرودگاه می باشند.
دسترسی به فرودگاه
همان طور که گفتیم فرودگاه امام خمینی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر تهران و در بزرگراه تهران- قم قرار گرفته است و برای رفتن به این فرودگاه روش های مختلفی وجود دارد.
خودروی شخصی
در صورتی که تمایل دارید با خودرو شخصی خود به سمت فرودگاه امام حرکت کنید بهتر است از راه آزاد راه تهران- قم و آزاد راه تهران- ساوه به فرودگاه بروید.
تاکسی
در فرودگاه امام مسئولیت حمل و نقل مسافران به وسیله سه شرکت سیر و سفر، تاکسی بی سیم تهران و تاکسی لوکس انجام می شود. خودروهایی که در فرودگاه به عنوان تاکسی می باشند متنوع هستند و با توجه به نوع خودرو هزینه متفاوتی دارند. انواع خودروهای مورد استفاده فرودگاه، سمند، تویوتا کمری و فولکس کدی، ون و تویوتا-راو فور میباشند. در صورتی که در فرودگاه حضور دارید به باجه های مخصوص تاکسی خارج از ساختمان فرودگاه بروید و اگر میخواهید از سطح شهر به فرودگاه بروید می توانید با شماره های ۱۸۳۳، ۱۸۲۸ و ۱۸۰۴ تماس بگیرید.
مترو
برای اتصال فرودگاه امام خمینی به شهر تهران و سایر خط های متروی شهری می توانید از خط شماره ۸ متروی تهران استفاده کنید. افتتاح ایستگاه فرودگاه امام مترو در مرداد ۱۳۹۶ صورت گرفته است و برای جابه جایی مسافران بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
اتوبوس
در مقابل ترمینال شماره ۴ فرودگاه مهرآباد اتوبوس های ویژه فرودگاه امام خمینی قرار گرفته اند. از جمله ایستگاه هایی که اتوبوس های ویژه فرودگاه امام خمینی در آن ها توقف دارند ایستگاه های متروی میدان آزادی و حرم مطهر میباشد.
تاریخچه فرودگاه امام خمینی
پیشنهاد ساخت فرودگاه بین المللی امام در سال ۱۳۴۶ اتفاق افتاد. سازمان ایکائو با هدف ایجاد فرودگاهی با تجهیزات بالا در جهت استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا پیشنهاد ساخت فرودگاه امام را داد. این پیشنهاد در سال ۱۳۵۱ با نام «فرودگاه آریامهر» به تصویب رسید.
شرکت های آمریکایی و ایرانی فرود گاه بین المللی تهران در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۷) آغاز به ساخت این فرودگاه کردند. یک شرکت آمریکایی به نام TAMS معماری پروژه را به دست گرفت. این شرکت درصدد بود که تا سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳ میلادی) ساخت فرودگاه امام را به پایان برساند. بودجه ی درنظرگرفته برای ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی مبلغی حدود ۱ میلیارد دلار بود. هنگامی که انقلاب در ایران رخ داد طرح ساخت فرودگاه امام متوقف شد اما بعد از اتمام جنگ و در سال ۱۳۷۴ ساخت آن آغاز شد. این فرودگاه توسط یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی ساخته شد.
فاز نخست فرودگاه امام خمینی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ توسط وزیر راه و ترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح شد.
ساخت و توسعه فرودگاه امام
در طرح توسعه، پهنای فرودگاه بینالمللی ایران ۱۴ هزار هکتار می باشد و آن را به دو بخش تقسیم می کند: هوایی و غیر هوایی. بخش هوایی ۴۰۰۰ هکتار از وسعت فرودگاه را در برمی گیرد و شامل چهار فاز می باشد.
فاز اول این پروژه را ترمینال مسافری شماره یک، تأسیسات و ساختمانهای جانبی آن در برمی گیرد، ظرفیت جابجایی حدود ۶/۵ میلیون مسافر در سال را دارد. هم اکنون نیز به طورسالانه ۵ میلیون مسافر را سرویس دهی می کند.
فاز دوم در برگیرنده ترمینال مسافری شماره دو، تأسیسات و ساختمانهای جانبی آن با ظرفیت جابجایی حدود ۲۰ میلیون مسافر در سال می باشد که هم اکنون در حال ساخت است، هزینه ساخت و تکمیل فاز دوم طرح توسعه فرودگاه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.
فاز سوم را ترمینال مسافری شماره سه، تأسیسات و ساختمانهای جانبی آن تشکیل می دهد که از نظر معماری و ظرفیت مشابه ترمینال مسافری شماره دو می باشد. فاز چهارم طرح توسعه فرودگاه امام که آخرین فاز می باشد با هدف افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی ایران انجام می شود.
بخش غیر هوایی طرح توسعه فرودگاه امام
حدود ۱۰ هزار هکتار از وسعت فرودگاه را شامل می شود که دربرگیرنده ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و حدود ۶۰۰۰ هکتار با کاربریهای دیگر می باشد. نخستین فرودگاه در ایران که دارای تجهیزاتی همچون برج مراقبت پرواز می باشد فرودگاه امام است. اولین دوره بینالمللی آموزشی تخصصی برای کنترل برج مراقبت کشور سوریه با استفاده از آن صورت گرفت.
پایانه
اولین پایانه فعال در فرودگاه امام را پایانه ۱ می نامند که در هر سال به طور مجموع جابه جایی ۶٫۵ میلیون مسافر و ۱۲۰٬۰۰۰ تُن بار از این فرودگاه صورت می گیرد. جابه جایی مسافران در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۷ میلیون مسافر بوده است. احتمال این می رود که این عدد به ۸ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۶ افزایش می یابد.
پایانه سلام
پایانه سلام دومین پایانه می باشد که به تازگی ساخته شده است و سالیانه ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر را دارد. اگر چه پیشبینی شده بود که این پایانه فقط برای پروازهای حج استفاده شود اما عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی ایران دستور داد که از این پایانه برای همه پروازها استفاده کنند.
پایانه ایرانشهر
سومین پایانه می باشد. این پایانه ۲۰ میلیون مسافر در سال را در خود پذیرش می کند. با افتتاح این پایانه، ظرفیت جابهجایی مسافر در فرودگاه امام به ۳۰ میلیون نفر در سال می رسد. پس از این که این پایانه افتتاح شد از پایانه ۱ فقط برای پروازهای داخلی استفاده می شد.
امکانات فرودگاه امام
فرودگاه بین المللی امام خمینی مجهز به سرویس اینترنت رایگان به شکل باجه هایی در قسمت پرواز می باشد. در سال ۱۳۸۵ راه اندازی سیستم اینترنت بیسیم انجام گرفت اما پس از مدتی این امکانات متوقف شد. خط ۸ مترو تهران باعث اتصال فرودگاه به شبکه مترو تهران شد. این مترو در سال ۱۳۹۶ توسط شهرداری تهران احداث شد. سایت فرودگاه امام خمینی به صورت آنلاین (برخط) اطلاعات پرواز را به طور روزانه در اختیار ما قرار می دهد.
صدور گواهینامه بینالمللی و اجاره خودرو در داخل ایران و خارج از آن توسط شرکت یوروپکار در فرودگاه امام تسهیل شده است.
ترابری زمینی
به فرودگاه امام از شهر تهران می توان با ماشین شخصی، مترو، تاکسی و اتوبوس از طریق آزاد راه ۷ (آزاد راه خلیج فارس) دسترسی داشت.
سوانح و حوادث
در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۰۷ یک تصادف اتفاق افتاد. در این حادثه یک فروند ایرباس ای ۳۳۰ متعلق به هواپیمایی کی ال ام که از فرودگاه اسخیپول آمستردام رسیده بود، با یک فروند ایرباس ای ۳۴۰ متعلق به لوفت هانزا که قصد عزیمت به مقصد فرودگاه بینالمللی فرانکفورت را داشت برخورد کردند. این اتفاق در ساعت 3:00 بهوقت ساعت رسمی ایران، رخ داد و خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما پرواز لوفت هانزا را کنسل کرد.
در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۹، پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین با هواپیمای توپولف-۱۵۴ که در حال پرواز به مقصد ایروان، ارمنستان بود، ۱۶ دقیقه بعد از پرواز در استان قزوین سقوط کرد که متاسفانه همه ۱۶۸ مسافر و خدمه این پرواز فوت کردند.
در ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ (۸ سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی) نیز بالک یک فروند بوئینگ ۷۳۷ که به عمان ایر تعلق داشت با بالک یک فروند ایرباس ای ۳۱۰ هواپیمایی ماهان اصابت کرد و هر دو هواپیما از ناحیه بال دچار آسیب شدند و میزان خسارت وارد شده به صورت جزئی صورت گرفت. در ۶ مهر ۱۳۹۵ (۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی) سکان عقب یک فروند ایرباس ای ۳۱۰ که به ایران ایر تعلق داشت با قسمت پایانی یک فروند ایرباس ای ۳۴۰ هواپیمایی ماهان اصابت کرد و صدمه ای جزئی به آن ها وارد شد.
|